BLOG #1
Jak zmotywować pracownika ?
Niechęć do podporządkowywaniu się regułom, postawa roszczeniowa, problemy z przyjmowaniem krytyki, nierealistyczne wymagania, dla pracodawców zdecydowanie brzmi to znajomo.
Obecnie w Polsce mamy rynek pracownika. Oznacza to, że w wielu branżach brakuje przysłowiowych rąk do pracy. Problem dotyczy nie tylko braku ludzi, ale również nieodpowiedzialnego podejścia pracowników. Jest to szczególnie widoczne w branży lodziarskiej. Jest to biznes sezonowy, gdzie do pracy przyjmowane są młode osoby, będące na utrzymaniu rodziców, które dorabiają sobie podczas studiów. W przypadku prowadzenia lodziarni, niezwykle ważny jest personel, ponieważ, nawet gdy serwujemy wysokiej jakości produkty to zła obsługa może sprawić, że klienci będą omijali nasz punkt szerokim łukiem.
Co zrobić, żeby pracownicy chętnie angażowali się w pracy i zapewniali obsługę na wysokim poziomie ?
Żeby dobrze zrozumieć problem warto przyjrzeć się różnicy pokoleniowej i oczekiwaniom obu stron. Młodzi pracownicy to przedstawiciele pokolenia Y (Millenials) urodzeni po roku 1980 oraz pokolenia Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku. Natomiast pracodawcy zazwyczaj reprezentują pokolenie X (Baby Busters)- urodzeni w latach 1965- 1980. Oczekiwania oraz podejście obu grup różnią się od siebie radykalnie. Należy pamiętać, że osoby młode urodziły się w czasach dobrobytu. W sklepach nie brakowało niczego, nie musieli stać w kolejkach po kilkanaście godzin. Często dostawali to czego chcieli. Dlatego, zupełnie inaczej postrzegają świat, niż starsze pokolenia.Żeby dobrze komunikować się z pracownikami, trzeba wiedzieć czego tak naprawdę oczekują od miejsca pracy i w miarę możliwości im to zapewnić. Młodzi źle się czują w relacjach opartych na autorytetach. Ciężko im sobie wyobrazić pracę bez przyjemności. Cenią sobie swobodę w działaniu, przyjazną atmosferę w pracy, możliwość kreowania nowych pomysłów, elastyczne godziny pracy oraz dobry wizerunek pracodawcy. Wszystkie te wymogi są możliwe do spełnienia, tylko trzeba przyjąć odpowiednią strategię. Żeby panowała przyjazna atmosfera, w pracy każdy powinien wiedzieć jakie ma obowiązki oraz gdzie się może zwrócić kiedy pojawi się problem. Młodzi mają duże trudności z rozwiązywaniem konfliktów, dlatego bardzo ważne, żeby wiedzieli kto może im pomóc w razie potrzeby. Dobrą praktyką wśród pracodawców stały się imprezy integracyjne. Wspólne wyjście na kręgle, bilard czy do kina, ma duży wpływ na relacje wśród pracowników oraz przyjemną atmosferę w pracy. Mocną stroną młodego pokolenia jest umiejętność wykonywania wielu zadań w tym samym czasie oraz znajomość nowych technologii. Skoro lubią spędzać czas w social media, dobrym pomysłem jest zaangażowanie ich w opracowanie strategii na portalach społecznościowych oraz wskazanie codziennych działań z tym związanych, np. wstawianie zdjęć, nagrywanie filmów, oznaczanie znajomych itp. Dzięki temu, poczują, że mają realny wpływ na rozwój firmy, a pracodawca liczy się z ich zdaniem. Osoby młode lubią mieć jasno określone warunki wynagrodzenia. Jest to ważny element, który biorą pod uwagę wybierając pracodawcę. Od dawna funkcjonują napiwki, które pracownicy dzielą między sobą, jednak w wielu przypadkach to nie wystarcza. Żeby poczuli się zaangażowani warto skorzystać z sytemu premii opartego na prowizji od dziennego obrotu. Jest to zazwyczaj tylko kilka procent 2-3 % od dziennego obrotu. Oczywiście należy zweryfikować to pod kątem opłacalności i rentowności, natomiast takie działania sprawiają, że personel będzie bardziej się angażował, żeby zarobić więcej. Jest to sytuacja win- win, pracownik jest doceniany za dobrze wykonaną pracę a pracodawca ma większą sprzedaż. Bardzo ważne, jest odpowiednie przeszkolenie pracowników. W przypadku obsługi, najważniejszy jest uśmiech oraz pozytywne nastawienie, żeby klient poczuł się wyjątkowo. Natomiast przy produkcji lodów proces jest bardziej skomplikowany. Pracownik musi nauczyć się pewnych czynności jak np. bilansowanie mieszanki, umiejętność obsługi i czyszczenia maszyn, itp. Sam proces produkcji lodów wymaga dużej wiedzy ponieważ składa się na niego wiele czynności jak bilansowanie, pasteryzacja, dojrzewanie oraz frezowanie. Skomplikowanie oraz utrzymanie szybkiego tempa produkcji w lodziarni może prowadzić do zniechęcenia. Jak wiemy, młodym ludziom często brakuje cierpliwości lubią wszystko upraszczać. Dlatego warto zapewnić im nie skomplikowane rozwiązania, które usprawnią pracę. Jednym z nich są mieszanki płynne, które ze względu na prostotę produkcji cieszą się coraz większą popularnością. W przypadku tego rozwiązania omijamy proces bilansowania poszczególnych składników ( cukier, mleko, śmietana itp. ), czyli zmniejszamy ryzyko popełnienia błędu przez pracownika. Taka mieszanka nie wymaga pasteryzacji co przekłada się na oszczędność czasu oraz mniejsze koszty za prąd i wodę. Przygotowanie lodów staje się bardzo proste i nie wymaga wieloletniego doświadczenia. Mieszanka płynna po otwarciu jest od razu gotowa do użycia. Możemy rozpocząć proces od razu od wymrażania lodów. Chcąc usprawnić produkcję oraz zapewnić komfort pracy warto skorzystać z nowoczesnych rozwiązań. Należy również pamiętać, że pracownika powinno się edukować w zakresie składników z których powstają lody, żeby na miejscy mógł wytłumaczyć dlaczego warto kupować lody w tej lodziarni a nie za rogiem u konkurencji.